Tuesday 24 July 2012

Aku Bekas Seorang IT Technician



Pengalaman seorang IT Technician

Aku baru 2 tahun menceburi bidang IT ni. itupon sebab aku ambil sijil dalam jurusan teknologi komputer. Pengalaman aku banyak waktu praktikal, aku praktikal waktu bulan puasa. Tempat aku praktikal di DEMC Shah Alam. dan aku sebagai IT Technician dekat tempat tu. banyak ilmu yang aku dapat time praktikal, macam-macam masalah ada pasal computer,  yang paling aku menyampah bila dapat report dari nurs kat level 5 tu. die buat report melalui telefon. Dia cakap kat aku komputer kat level 5 ni ade masalah. die bagi tahu level berapa bilik mana user sapa.

     Aku pon tanya la masalah apa? biasanya orang akan cakap apa masalahnya. screen tak display ke?, mouse tak function ke?,  computer langsung tak boleh onn ke? printer tak boleh print ke? ni tak, dia cakap " ada masalah ada malah. susah nak cakap masalahnya apa ", disebabkan aku malas nak fikir lama-lama aku pon naik la level 5 tu, department aku kat ground floor. jauh jugakla bilik die bile nek atas. Sampai jer aku kat loby level 5 tu ada nurs tu panggil aku suruh datang cepat kat tempat dia. Rupanya die la yang buat report tadi tu. kat computer tu ade dua orang nurs, menggedik-gedik plak dia. aku tngok computer okay jer display okay mouse okay semua, rupa-rupanya bukan masalah tu.. Time tu dia tengah text apa ntah dekat Microsoft Excel, rupa-rupanya yang dia cakap masalah tu sebenarnya diorang tak tahu nak cari simbul degrees [ ° ]  perrhhhhh!!!! terbaikkkk aku penat-penat dari bawah naik atas, cakap masalah computer bagai nak rak dekat aku, rupanya sebab tak reti nk insert simbul, dah la bulan puasa. saba jerlahhhh..

Okay yang atas ni cerita pengalaman time praktikal, ni aku nak cerita time aku sambung buat diploma pulak.. member-member aku memang ramai yang ada basic tentang computer ni. Aku praktikal dekat company so aku lebih pada Desktop la. lappy memang aku tak penah repair, bukak 1 skru pon tak penah. Okay ni baru nak mula ceritanya.. hahaha sabar-sabar.. kisah ini terjadi bila member aku sorang ni service lappy dia kat member aku sorang lagi tu. aku tak kesahlah sebab yang tolong service tu boleh kata skill dia hebat bila bukak-bukak lappy ni. aku yang tak pernah bukak lappy rase berminat la pulak. so aku pon tolong la mana-mana yang aku boleh, dalam waktu yang sama ada lagi sorang membe aku datang tengok aku tengah bukak-bukak lappy, ntah macam mana die pon nak jugak service lappy dia. Aku ni dah la takde pengalaman bukak lappy ni, tapi aku tengok die confident bagi lappy die kat aku suroh service. so aku tak nak menghampakan die aku pon tolonglah service-kan.. takut jugak aku bukak lappy orang, kang tak hidup nanyer aku nanti. bukak punya bukak akhirnya berjaya.. Dia cakap masalah lappy dia asyik panas dan fans processor laju gila-gila bunyi macam singa mengaum!. Bunyi singa mengaum tu yang tak tahan tu.

      Bila sudah cuci-cuci semua, aku pasanglah satu persatu. siap pasang lappy tu terus onn... dia cakap okay, semua okay senyap dah takde bunyi bising-bising, lappy pon dah tak cepat panas macam sebelum ni.
Aku rasa bangga kot sebab firsr time bukak terus okay.. hahaha yang buat aku puas hati bila dia cakap lappy dia senyap tak bunyi bising dah, Confirm!  Dalam sejam lepastu dia call aku dia cakap " wei sound aku tak bunyi " aku pon pelik, tadi cakap semua okay senyap gila-gila. Ha ambil kau senyap terus aku bagi dengan sound skali tak bunyi. hahahaha tegelak aku kat dalam bilik.. nak sangat senyap tak nak bunyi bising okay la tu an an an??? hahaha

     Inilah pengalaman aku bekas seorang IT Technician  yang tak pernah bukak 1 skru lappy. maap-maap yer hahaha~ petua yang aku dapat " JANGAN BUKAK LAPPY DEPAN OWNER " sebab bila kita tak dapat nak bukak dengan cara yang betol mesti kita cuba kepak-kepak. dan jika kepak depan owner mesti owner lappy cakap SLOW-SLOW sikit hahaha.. tapi kalau tak cuba kepak, kita tak tahu bagaimana nak bukak, so try and error la.. so pengalaman tu penting! ingat tu.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...